#RYT2019 – Ruokayrittäjien talvipäivät
28.02.2019Ruokayrittäjän talvipäivät 31.1. – 1.2.2019 kokosi suuren joukon ruokayrittäjiä ja –toimijoita Naantaliin Kultaranta Resortiin. Ruokayrittäjien talvipäivien pääteemat olivat ruoan kulutuksen muutokset, ruokayrittäjän hyvän olon avaimet sekä uudistuva ruokasektori.
Ensimmäisenä iltapäivänä keskityttiin ruoan kulutuksen muutoksiin. Terveyssosiologian professori Piia Jallinoja kertoi nykyisistä ja tulevista kulutustrendeistä sekä suomalaisen kuluttajan ruokavalintoja ohjaavista motiiveista. Tämän hetken kuumimpia trendejä Suomessa ovat uudenlaiset vegetuotteet sekä erilaiset kasvimaitotuotteet. Tämän hetkiset keskeisimmät ostopäätöksiä ohjaavat motiivit ovat kotimaisuus, nautinto, ilmastonmuutos ja luonnollisesti hinta. Pirjo Korjonen Piken paletista kertoi, miten Juustoportti Oy hyödyntää tuotemaistatusten yhteydessä saatuja asiakaspalautteita tuotekehitysprosessiensa tukena. Toimitusjohtaja Santtu Killi Manu-Eventsiltä kertoi, mitä kuluttaja haluaa lautaselleen. Yli 1000 lounas-annosta päivässä tarjoileva yrittäjä painotti mm. tuotekokonaisuuksien räätälöintiä (palvelumuotoiltu tuote / kysy mitä asiakas haluaa), raaka-aineiden laatua ja itse tehtyä, maukasta ruokaa, palveluasennetta ja tarinaa ruoan takana unohtamatta. Hän myös neuvoi kuulijoitaan ajattelemaan isosti ja luottamaan itseensä. ”Älä tee tuotteita tähän markkinaan, ole edelläkävijä!”
Toisena päivänä jatkettiin ruokayrittäjän jaksamiseen liittyvillä teemoilla. Kultaranta Resortin fysioterapeutti Jaana Nieminen kertoi omakohtaisiin kokemuksiin liittyen siitä, miten yrittäjän arkea voi tehostaa keskittymisellä olennaisiin asioihin pirstaloitumisen sijaan. Hankepäällikkö Maija Pispa MTK-Pirkanmaalta jakoi avaimia työssä jaksamiseen sekä työhyvinvointiin. ”Asioita, joiden hoitaminen on ikävää, epämiellyttävää tai vaikeaa, pitää eniten harjoitella.”, ”Mitä muita elämäntehtäviä sinulla on kuin toimia yrittäjänä? Toteuta niitä myös!”.
Iltapäivällä kuulimme uudistuvasta ruokasektorista. Tutkimus- ja kehitysjohtaja Mika Tuomola HKScanilta herätteli ajatuksilla siitä, miten suhteemme ruokaan on muuttunut ja muuttumassa. Maailmassa toiselle edelleen välttämättömyys (selviytyminen) on toiselle stimulaatio (kokemuksia ja nautintoa). Onko ruoka tulevaisuudessa personoitu juuri sinun terveydellesi perustuen testattuun DNA:asi sekä mittaustuloksiin (sokeriaineenvaihdunta, aktiivisuus, stressi, lepo, jne.)? Saimme esimerkkejä jo käytössä olevista puhelinapplikaatioista (Nutrino, DNAFit, Vita Mojo jne.). Miten pitkälle personointi voi mennä? Lisäksi kuulimme yritysesittelyiden kautta Lipasu Oy:n härkäpapujäätelöstä – Härtelöstä, Clewer Oy:n kiertovesiviljelystä. Opiskelijaprojektin kautta kehitettyä Härtelöä pääsimme myös maistamaan iltapäiväkahvien yhteydessä.
Tilaisuuden järjesti viiden maakunnan yhteinen Tiedolla ja osaamisella kasvuun –hanke, jossa toimijoina ovat Turun yliopiston Brahea, Pyhäjärvi-instituutti, Ahlman instituutti ja Hämeen Ammattikorkeakoulu.
Marko Jori
Pyhäjärvi-instituutti