Porilaisten tomaattien maun salaisuus: ”Poimitaan vasta kypsänä”
18.03.2020Satakunnassa kasvatettavat NAMS tomaatit ovat maukasta lähiruokaa. Ne viljellään Suomessa ympäristöä ajatellen ja kestävän kehityksen mukaisesti. Tomaattien tuoreuden takaa lyhyt toimitusaika kasvihuoneelta kauppojen hyllyille.
Varsinkin Satakunnan alueella kaupassa asioiville porilaiset tomaatit ovat tuttu näky. NAMS tomaattien myyntiä ja markkinointia johtava Teemu Kanasuo kertoo levikin olevan laaja:
”Jakelualueemme kattaa periaatteessa koko Suomen. Asiakkaitamme ovat esimerkiksi Porin lähitukkurit, Kesko ja SOK, joiden kautta palvelemme jokaista kuluttajaa.”
Kanasuo avaa koko yrityksen syntyfilosofian pohjautuneen ekologisuuteen ja kestävään kehitykseen. Ajatus konkretisoituu tuotteissa, jotka ovat kypsiä ja maukkaita:
”Meillä on selkeästi tietty kulma, jolla erotumme. Suomalaisista tomaateista varsinkin talvitomaatit kerätään hyvinkin raakoina ja ne punastuvat vasta keräyksen jälkeen. Meillä ne kerätään joka päivä tasan yhtä punaisina valmiina toimitettaviksi.”
Kotimaista suositaan kilpailusta huolimatta
NAMSin myyntitykki kertoo tehneensä vihanneskauppaa koko ikänsä. Ura alkoi nuorena Kanasuon mennessä ensimmäistä kertaa kasvihuoneelle töihin. Nyt hän on ollut neljä vuotta NAMSilla ja kertoo alan vaativan tiettyjä ominaisuuksia:
”Alalla työskennelläkseen pitää olla vähän viherpeukalo. Täytyy kiinnostaa vuoden kulku vihannesten kasvua ajatellen. Tämä vaatii myös tietynlaista kärsivällisyyttä, sillä tällä alalla ei ole pikavoittoja tulossa. Kaikki toiminta on globalisaation myötä hyvin kilpailtua, niin myös tämä.”
Kanasuo toteaa muista maista tulevan kilpailun haastavan suomalaisen tuotannon. Hän kuvailee optimaaliseksi tilanteen, jossa ei tarvitsisi tuoda vihanneksia ollenkaan ulkomailta. Kilpailijamailla EU:ssakin etuna on otollisemmat kasvuolosuhteet, kun aurinko paistaa ja on lämmin. Kanasuo kuitenkin toteaa hymyillen:
”Jokainen päivä on onnistuminen, kun onnistuu myymään tuoreet vihannekset suomalaiseen tukkuportaaseen. On onni ja etu, että kuluttajat haluavat syödä suomalaisia tuotteita vaihtoehdoista huolimatta.”
Kaisa Uusi-Kraapo