Muuttunut tilanne toi valikoimaan lahjakassit äidille ja siirsi myyntiä verkkoon
06.05.2020Kuvassa Jauhopoikien yrittäjä Sanna Granroth. Kuva: Jauhopojat Oy
Porilaisen Jauhopojat Oy:n tuotteiden takana on yrittäjä Sanna Granroth. Leipomossa valmistetaan uunituoreita tuotteita perinteitä kunnioittaen. Granroth kertoo vallitsevan poikkeustilan vaikuttaneen toimintaan tietäen pitkää päivää yrittäjälle, mutta tuonut mukanaan myös uusia ideoita.
Nopeasti epidemian alettua Jauhopojat perustivat verkkokaupan, jota ei ennen poikkeustilaa ollut. Granroth toteaa ajan näyttävän, mutta myynti verkossa on mahdollisesti tullut jäädäkseen. Verkkokauppa on yrittäjän mukaan tasannut leipomon myyntitilannetta. Tuotteet kuljetetaan Porin lähialueella suoraan uunista lämpiminä asiakkaille:
”Ajattelimme tarjota mahdollisuuden tilata tuotteita suoraan kotiin. Ihmiset ovat alkaneet löytämään verkkokauppaamme ja ottaneet sen hyvin vastaan. Asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä, että heitä palvellaan uudella tavalla olojen muuttuessa.”
TILAA ÄIDILLE MAKEA YLLÄTYS OVEN TAAKSE
Leipomokahvilan ollessa kiinni take away -myynnin rooli on korostunut ja työpäiviin tullut pakkaustyötä tavallista enemmän. Granroth kertoo, miten ajattelutapaa on pitänyt muuttaa ja asioita miettiä toiselta kannalta. Näin on tullut uusia tapoja toimia, jotka ovat osoittautuneet hyviksi:
”Keksimme palvella asiakkaita paremmin tarjoamalla valmiita tuotepaketteja. Kuten vappuna ja pääsiäisenä oli omat teemapakettinsa, on äitienpäiväksikin kehitetty omansa. Hintaan sisältyy asiakkaan päättämän makuinen kermakakku, konjakkipikkuleipiä ja kahvin kaveriksi suklaamurukakku.”
Granroth vinkkaa Jauhopoikien toimituspalvelusta. Omalle äidille voi tilata lahjakassin haluamallaan tervehdyksellä hänen kotiovelleen, jos on itse estynyt menemästä paikalle.
SOSIAALISEN MEDIAN KANAVIEN ROOLI KASVANUT
Vaikka leipomoille tärkeät juhlapäivät ovat olleet hiljaisempia, ovat vakiasiakkaat käyneet myymälässä ja uudetkin kasvot löytäneet tiensä Jauhopojille. Granroth kertoo juuri nettikaupan myötä ja sosiaalisen median kanaviin panostamalla heidän tavoittaneen hyvin uusia ihmisiä:
”Monet asiakkaat ovatkin myymälässä poiketessaan sanoneet, etteivät ole ennen käyneet, mutta todenneet olevan mukavaa löytää uusi paikka!”
Jauhopoikien yrittäjä katsoo tulevaan positiivisin mielin ja uskoo, että kyllä tästä selvitään. Hän kertoo pyörittelevänsä ajatuksia siitä, miten viedä yritystä uudelle tasolle. Granroth pitää seuraajia jännityksessä, eikä vielä paljasta mitä on tulossa. Hän kuitenkin toteaa hymyillen, että kannattaa pitää leipomon somekanavia silmällä!
Kaisa Uusi-Kraapo
ProAgria Länsi-Suomi