LIDL – Paikallisen ruoan portti maailmallekin?
24.01.2018Lidl on kansainvälinen päivittäistavaraketju, jolla on myymälöitä jo 28 maassa. Suomessa ensimmäiset myymälät avattiin vuonna 2002. Samana vuonna avattiin myös ensimmäiset myymälät Satakuntaan, Porin Herralahteen sekä Raumalle. Satakunnassa on tällä hetkellä kahdeksan Lidl-myymälä. Kaksi Porissa (Herralahti ja Musa), sekä yhdet myymälät Harjavallassa, Huittisissa, Kankaanpäässä, Kokemäellä, Raumalla ja Ulvilassa. Vuoden 2017 lopussa Satakunnassa työskentelee noin 150 lidliläistä.
”Lidl-myymälöihin toimitetaan satakuntalaisilta tuotantolaitoksilta runsaasti suosittuja ja monen asiakkaan vakio-ostoskoriin kuuluvia elintarvikkeita, kuten tuorelihaa, leikkeleitä, maitotuotteita, kananmunia, leipää ja leivoksia. Suurin osa tuotteista kuuluu vakiovalikoimaamme, eli tuotteita toimitetaan vuoden jokaisena päivänä Lidl-myymälöihin ympäri Suomen, Sodankylästä Hankoon”, kertoo Katja Kuikka Lidlin viestinnästä. ”Esimerkiksi tällä hetkellä Pohjolan Meijeri -merkillä myytävä rasvaton piimä, rasvaton laktoositon maitojuoma ja kuohukerma ovat peräisin porilaiselta Osuuskunta Satamaidolta. Lisäksi Satakunnassa valmistetaan joitakin sesonkituotteita, kuten Deluxe Runebergin torttuja ja blinejä”, Katja jatkaa.
Lidlin kokemusten mukaan kuluttajat ovat tällä hetkellä hyvin tietoisia ruoan terveysvaikutuksista. Tämä näkyy muun muassa erilaisina erikoisruokavaliona. Samoin ruokaketjun läpinäkyvyys ja eläinten hyvinvointi ovat kasvavia teemoja ruokakaupassa. Katja Kuikan mukaan Satakunnassa tuotetaankin jo nyt tälle markkinalle sopivia tuotteita, kuten laktoosittomia ja vähärasvaisia maitotuotteita, ulkokanan kananmunia ja runsaskuituisia leipätuotteita.
Lidl ostaa tuotteita pääsääntöisesti kaikkiin Suomen yli 170 myymälään ja he hakevat jatkuvasti tavarantoimittajikseen suomalaisia toimijoita, jotka pystyvät tarjoamaan hyviä ja laadukkaita tuotteita. ”Yhteistyökumppanit valitaan ensisijaisesti laadun perusteella. Valmistajan täytyy pystyä valmistamaan Lidlin laatustandardit täyttäviä tuotteita. Tämän jälkeen huomioidaan tavarantoimittajan kyky taata tarvittava volyymi”, Katja Kuikka painottaa. ”Tosin pienemmälläkin tuotantomäärällä tuote voidaan ottaa myyntiin esimerkiksi erätuotteena”, Katja täsmentää.
Kansainvälisenä kauppaketjuna Lidlillä on mahdollisuus esitellä omia, kotimaisten tavarantoimittajien tuotteita ulkomaisille kollegoilleen. He päättävät sitten omilla tahoillaan, onko tuotteella mahdollisuutta menestyä kyseisen maan markkinoilla. ”Suomalaisilla tuotteilla on jo useita onnistumistarinoita: esimerkiksi vuonna 2016 20 suomalaisen tavarantoimittajan tuotteita on myyty 23 Euroopan maassa”, Katja kertoo.
Vuonna 2017 Lidl järjesti 100-vuotiaan Suomen kunniaksi Viedään Suomi-ruoka maailmalle -kilpailun kotimaisille elintarvikealan toimijoille. Kilpailuun ilmoittautui lähes 100 suomalaista tavarantoimittajaa, joiden joukosta asiantuntijaraati valitsi 11 finalistia. Finalistit esittäytyivät Finlandia-talossa pidetyillä vientimessuilla ja raati valitsi voittajaksi Helsingin Myllyn kauratuorepuuron. Lisätietoa finalisteista ja voittajasta löytyy tästä tiedotteesta.
Marko Jori
Pyhäjärvi-instituutti