Lue uutiskirje 2/2019 täältä.
Lue uutiskirje 2/2019 täältä.
”Aus der wildnis” eli villistä luonnosta oli Suomen kumppanimaaslogan Berliinissä 18.-27.1.2019 järjestetyillä Grüne Woche –messuilla. Suomea messuilla oli edustamassa 80 matkailu- ja ruoka-alan yritystä. Satakunnasta mukana oli matkailutoimijoiden lisäksi kaksi elintarvikeyritystä, Finnish Plant ja NAMS.
Messuilla vieraili kaikkiaan 400 000 ihmistä. Suomen osaston pääjärjestäjä MTK toteutti messuosastolla kyselyn, jonka mukaan 81% vastanneista saksalaiskuluttajista piti Suomen osastoa erittäin hyvänä tai hyvänä. Yli 70% kertoi messuosaston lisänneen heidän mielenkiintoaan suomalaisia ruoka- ja juomatuotteisiin.
”Erittäin antoisa tapahtuma ja Suomi oli panostanut hienon osaston rakentamiseen paljon”, kertoo Finnish Plantin Tuuli Kotaja. ”Ruusunterälehtihillomme maistui saksalaiseen makuun hyvin ja messut olivat oiva paikka tukea ja markkinoida paikallisten jälleenmyyjiemme myyntiponnisteluja. Tuotettamme on myynnissä Galeria Kauphof tavarataloissa sekä Berliinissä että Frankfurtissa, ja näiden lisäksi parissa Saksan markkinoilla toimivassa verkkokaupassa.”, Tuuli jatkaa. Koska tuotetta löytyi jo myynnistä Saksasta, paikallinen media myös haastatteli heitä useaan otteeseen. Monet tuotteiden ostajat myös kertoivat itse tekevänsä ruusun terälehdistä hilloa. ”Näille messuille todellakin kannatti mennä – kaikki mukaan varaamamme tuotteet myimme vuorokauden etuajassa loppuun”, Tuuli kertoo lopuksi iloisena.
Satakuntalainen NAMS oli messuilla maistattamassa uusia tomaattipohjaisia smoothie –tuotteitaan sekä luonnollisesti kypsänä poimittuja tomaattejaan. ”Yli 90% smoothieitamme maistaneista saksalaisista kuluttajista sanoi pitävänsä tuotteen mausta ja kysyivät mistä näitä saisi ostaa”, kertoo Sebastian Anttila NAMSilta. ”Tuotteitamme ei vielä valitettavasti ole Saksassa myynnissä, mutta koemarkkinointina uusille potentiaalisille asiakkaille messut olivat meille hyvä paikka ja saimme useita hyviä kontakteja niin Saksasta kuin Intiasta ja Norjasta.”, Sebastian jatkaa. ”Koska tomaattimarkkinoilla Suomessa kasvun mahdollisuudet ovat kuitenkin rajalliset, niin mielestämme on tärkeää edelleenkin jatkaa uusien kontaktien ja markkinoiden etsimistä myös Suomen ulkopuolelta.”, Sebastian toteaa lopuksi.
Marko Jori
Pyhäjärvi-instituutti
Kuvassa Sebastian Anttila maistattamassa NAMS:n tuotteita Grüne Woche –messuilla.