Pelaa oppipeliä

K-Supermarket – Lähiruoka kiinnostaa entistä enemmän

24.01.2018

Lähiruokaa nostetaan yhdessä tuottajien kanssa

Lähiruoka kiinnostaa entistä enemmän Nakkilassa, Eurajoella ja Huittisissa alueen K-Supermarket kauppiaiden mukaan. Kasvu näkyy kaikilla kolmella paikkakunnalla. Kiinnostus lähiruokaan kasvaa jatkuvasti ja ihmiset osaavat arvostaa lähellä tuotettua ruokaa yhä enemmän.

”Kauppojen tehtävä on osata markkinoida lähiruokaa ja nostaa yhdessä tuottajien kanssa esiin ruoan tarinoita”, toteaa kauppias Juuso Österman, K-Supermarket Eurajoen Portista. Nakkilan K-Supermarketin Sari Ketola puolestaan ennustaa luomun arvostuksen nousua: ”Asiakkaat haluavat puhdasta ruokaa ja ruoan alkuperän tietäminen on tuo lisäarvoa kuluttajille.” Samoilla linjoilla on myös kauppias Jaakko Kauppinen Huittisten K-Supermarket Lautturista.

Monta reittiä kauppaan

Kaikissa kolmessa K-supermarketissa on asiakkaita, jotka osaavat tiedustella lähiruokaa tai tiettyä tuottajaa. Tuotteet löytävät kauppaan joko kauppiaan tilaamina, Keskon kautta tai suoraan tuottajien tarjoamina. Toiminnassa on toki kauppakohtaisia eroja. Eurajoella, Nakkilassa ja Huittisissa pyritään jatkuvasti tarjoamaan uusia tuotteita ja aktiivisesti myös etsitään lähialueen tuottajia tarjolle kauppaan. Eurajoella järjestettiin teemapäivä, jossa tuottajat olivat mukana kertomassa tuotteistaan.

Markkinointiin kannattaa satsata

Ketola Nakkilasta muistuttaa, että kovin montaa päällekkäistä tuotetta ei kannata ottaa. Valintoihin vaikuttavat myös asioinnin ja myymisen helppous. Valmiit ean-koodit ja selkeä hinnoittelu auttavat kaupankäyntiä. Pakkauksilla tai pakkaamattomuudella pitää erottua teollisesta tavarasta. Kauppinen kertoo, että hyllyssä yksittäinen tuote ei nouse esille. Erilaiset esittelytavat, ryhmittelyt ja nostot auttavat tuotetta pääsemään myyntiin.

Kaupassa paras tuotteen vastaanottaja on osastovastaava. Hänellä on vankka tieto osastostaan ja sen valikoimista. Helpoiten yhteyden saa laittamalla sähköpostia kauppiaalle, joka osaa ohjata oikealle osastovastaavalle.

Kauppiaiden vinkit tuottajille

  • Tuotteita kannattaa tarjota rohkeasti ja niille tulee miettiä valmis tarina. Niiden avulla kuluttaja tarttuu helpommin paikalliseen, kun siihen on jonkinlainen kosketuspinta ja mahdollinen tunneside. Yhteistyöllä pääsee parhaaseen lopputulokseen!
  • Markkinointiin tulisi laittaa paukkuja. Kaikkea ei tarvitse itse osata, vaan voi hyödyntää markkinoinnin ammattilaisia omien mahdollisuuksien mukaan. Koittakaa jaksaa tehdä työtä suomalaisen ruokakulttuurin ylläpitämiseksi!
  • Uudet tuotteet ovat aina tervetulleita. Tarjotkaa rohkeasti ja aktiivisesti tuotteita kauppaan.

Anna Kari
ProAgria Länsi-Suomi